From the reign of Ptolemy IV Philopator (221–204 BC), an extensive building and decoration programme is attested throughout Egypt, with a specific emphasis on the cult of Osiris and the child gods. The royal legitimation, in which Horus of Edfu and Amun of Thebes played a major role, was a further focal point. With the Theban revolt (206–186 BC), the royal support of the Egyptian temples stopped abruptly and was only resumed under Ptolemy VI Philometor. In the temple of Amun-Ra at Karnak, the Kiosk of Taharqa was a key contribution of the Kushite period (746–655 BC). Under Ptolemy IV, a major restoration campaign took place in the First Courtyard: the gate of the Second Pylon was rebuilt and the Kiosk substantially renovated. Its intercolumnar walls were remodelled and carved with ritual scenes of royal legitimation. The soubassement was decorated with a procession of nomes, received by the goddess Waset, and the column shafts and abaci were engraved with the royal names.In this book, the Kiosk’s Ptolemaic texts and iconographic decoration are presented and analysed. A global study of Philopator’s architectural activities places the Kiosk in the larger context of Karnak and beyond. In addition, a palaeographic study of the hieroglyphic texts is published.
Sous le règne de Ptolémée IV Philopator (221-204 av. J.-C.), un vaste programme de construction et de décoration est attesté dans toute l’Égypte, avec un accent particulier sur le culte d’Osiris et des dieux enfants. La légitimation royale, dans laquelle Horus d’Edfou et Amon de Thèbes jouaient un rôle majeur, était un autre point central. Avec la révolte thébaine (206-186 av. J.-C.), le soutien royal aux temples égyptiens s’arrêta brusquement et ne reprit que sous Ptolémée VI Philométor. Dans le temple d’Amon-Rê à Karnak, le kiosque de Taharqa est un apport essentiel de la période kouchite (746-655 av. J.-C.). Sous Ptolémée IV, une importante campagne de restauration a eu lieu dans la première cour : la porte du deuxième pylône a été reconstruite et le kiosque a été substantiellement rénové. Ses murs d’entrecolonnement ont été remaniés et sculptés de scènes rituelles de légitimation royale. Le soubassement fut décoré d’une procession de nomes, accueillie par la déesse Ouaset, et les fûts des colonnes et les abaques furent gravés aux noms du roi.Dans ce livre, les textes et la décoration ptolémaïques du kiosque sont présentés et analysés. Une étude globale des activités architecturales de Philopator place le kiosque dans le contexte plus large de Karnak et au-delà. En outre, une étude paléographique des textes hiéroglyphiques est publiée.